Blog | De brug tussen business en design

5 punten die ik jou wil meegeven

Je kunt mij bellen voor twee soorten opdrachten. Ik ontwerp interieurs voor particulieren en bedrijven, en daarnaast verbind ik met veel plezier de creatieve industrie met het professionele design veld. De creatieve industrie en de design wereld spreken verschillende talen. De één wil heel graag zijn product aan een zo groot mogelijke afzetmarkt verkopen en de ander zit in een creatief proces en daardoor vaak helemaal niet te wachten op een verkoopverhaal. Maar uiteindelijk heb je elkaar toch nodig om iets moois neer te zetten. Hoe breng je die twee werelden samen?

Een vraag die mij al heel lang bezighoudt. Ik ken inmiddels beide kanten. Als interieurarchitect had ik het vaak te druk om accountmanagers uitgebreid te woord te staan. Ook al vond ik het een tof product, ik had gewoon de tijd niet om met iedereen uitgebreid te zitten. Toen ik een functie bij een commercieel bedrijf kreeg, was ik juist vaak degene die graag wat tijd wilde hebben met een architect. Ik wilde dan mijn product presenteren, of een inspiratiesessie organiseren. Ik stond echt aan de andere kant. Nu was ik degene die graag even mijn verhaal wilde doen.
  
Natuurlijk heeft iedereen het tegenwoordig druk en zit niemand te wachten op een onduidelijk of oninteressant verhaal. Dus hoe zorg je ervoor dat iemand toch even de tijd voor je neemt? Omdat ik heel graag samen de brug wil slaan tussen business en design, volgen hieronder 5 punten die ik jou op basis van mijn ervaring wil meegeven.

Hopelijk hebben jullie net als ik iets aan de volgende 5 punten!

1. Maak een afspraak

Deze tip zet ik met stip bovenaan. Want het is echt een no go om zomaar bij iemand op de stoep te staan. Hoe jij zou jij dat vinden? Ik ken niemand die blij wordt van deur tot deur verkoop, dus doe het zelf dan ook niet. Leuk, hoor ik je denken, maar wat als ik geen afspraak krijg? Misschien wat hard, maar eigenlijk heel simpel, dan is er op dat moment geen interesse in jouw product of dienst. Zonde om daar je energie en tijd in te steken, toch? Maak liever tijd voor mensen die wel interesse hebben. Dat is voor beide partijen een stuk leuker.

2. Inspireer

Makkelijker gezegd dan gedaan misschien, maar probeer iets te vinden waarmee je je onderscheidt. Toen ik voor het eerst potentiële klanten moest gaan benaderen, kreeg ik van mijn werkgever een lijst met contacten en de opdracht: ga maar bellen! Dit kan en moet anders dacht ik. Ik heb toen een presentatie gemaakt die puur alleen over de creativiteit van het product ging, de ontwikkeling van trends en hoe je als klant een product op maat kon maken. Dit noemde ik een ‘inspiratiesessie”, die ik binnen 30 minuten tijdens de lunch of borrel zou komen presenteren. Zo kreeg ik een voet tussen de deur en dat werkte erg goed. De presentatie heb ik nog jaren gegeven en elke keer kon ik het onderwerp en de inhoud op gevoel aanpassen.

3. Probeer het product niet te verkopen

Anders dan je misschien zou denken, gaat het niet primair om het verkopen van je product. Probeer je klant te inspireren en te begrijpen. Zoals ik bijvoorbeeld deed met mijn inspiratiesessie. Storytelling. Verhalen vertellen waar je doelgroep iets aan heeft. En nee, dat is niet jouw product of dienst. Dat is slechts een middel. Zorg ervoor dat door jouw verhaal, de klant weet bij wie ze moeten zijn voor hulp. Bij jou dus! Denk bijvoorbeeld aan het geven van een workshop geven of een lezing over het thema van jouw product. 

4. Wees enthousiast!

Ik weet zeker dat wanneer jij echt enthousiast over iets bent, je anderen ook inspireert! Ik merk het aan mezelf. Een goede presentatie kan mij super enthousiast maken, waardoor ik direct nieuwe ideeën krijg en aan de slag wil gaan. Dat moet jij ook overbrengen aan jouw klant. Op die manier zijn ze eerder geneigd om jouw product of dienst te overwegen. Hoe je het verhaal vertelt is vaker belangrijk dan het verhaal zelf. 

5. Ken je klant (huiswerk)

Misschien onterecht op nummer vijf, maar niet minder belangrijk! Ken je klant. Sta je op een beurs, weet dan wie daar rondlopen. Zoek je netwerk op, vraag of je ze kan helpen of dat je kan samenwerken. Blijf continu zoeken naar manieren om je netwerk te laten groeien en te verbinden met elkaar. Er zijn genoeg evenementen, beurzen en lezingen om elkaar te treffen en beter te leren kennen. Of organiseer zelf een event voor je relaties! En blijf je huiswerk doen. Waar houdt mijn klant zich mee bezig, zijn er misschien nieuwe ontwikkelingen die interessant kunnen zijn voor hem? Kortom, toon interesse, stel vragen en vraag waar je kunt helpen.

Meer weten?

Ben je geïnspireerd door dit artikel en wil je weten hoe we samen een brug kunnen kunnen slaan tussen business en design? Als creative design consultant ga ik graag met je aan de slag. Je kunt bij mij terecht voor productpresentaties en gepersonaliseerde events, maar ik kan je ook helemaal begeleiden tot aan het introduceren van een nieuw concept. Meer weten? Klik hier


Heb jij nog andere ideeën over hoe we de brug kunnen slaan tussen business en design? Laat het weten in de comments!