Je winkel in 4 stappen naar de juiste look & feel

Marith Thies

Marith Thies

Retail design specialist | Eigenaar Thies Design

Zó moet mijn winkel eruit gaan zien. Bijna iedere winkeleigenaar heeft wel dat perfecte plaatje in zijn hoofd. Maar de praktijk is iets weerbarstiger. Dat plaatje is meer een idee, of een droom, of een Pinterestbord. Iets onbereikbaars bijna.

Toch is het fundament voor die fijne sfeer in je winkel minder ver weg dan je denkt. Je moet alleen de juiste stappen nemen in de goede richting.

Stop Focus Basis Routing

Wanneer je deze stappen naadloos op elkaar aan laat sluiten, kom je bijna als vanzelf tot een prachtige look & feel die passen bij je winkel én je doelgroep. En ik ga je vertellen hoe je dat doet.

 

Stap 1: Stop! Kom uit die actiemodus

Je schuift eens met wandjes, voegt een nieuw kleurtje toe, je verplaatst de winkelmeubels en koopt nieuw decoratiemateriaal. Je doet véél. Maar het resultaat is toch nooit echt zoals je gehoopt had. Terwijl je zó graag trots door je winkel wil lopen en voelen dat het goed is.

Stop!

Stop met schuiven.
Stop met verven.
Stop met toevoegen.

Het is tijd om terug te gaan naar de tekentafel. Het is tijd voor een plan.

Winkelontwerp thies design

Stap 2: Focus en kies een niche

Ga eens even helemaal terug naar het begin. Waarom ben jij the place to be voor je klanten? Wat vinden ze bij jou wat ze nergens anders krijgen? Waarmee onderscheid jij je van de rest?

Wie zijn de allerleukste klanten in je winkel? Zorg dat je aanbod aansluit op hun wensen. Je hoeft alleen hen maar blij maar te maken. Schrap dus gerust in je assortiment. Kies een niche en word daar dé specialist in. Dan trek je nog meer van die fijne klanten aan. Klanten die écht naar jou op zoek zijn en graag bij je kopen. Laat de kijkers maar naar de concurrentie gaan!

Voorbeeldje. Heb je een kinderkledingwinkel? Maar vind je het moeilijk om een sfeer te scheppen die zowel zwangere vrouwen als pubermeiden aanspreekt? Dat snap ik. Is ook niet te doen! Dus kies: ga voor babykleding en -accessoires en word een begrip in de stad. Of word een hip meetingpoint voor meiden die precies weten wat ze willen. Zie je het verschil in winkelbeleving voor een doelgroep die je écht scherp gesteld hebt?

 

Stap 3: Creëer een onderscheidende basis

Nu kun je terug naar je Pinterestbord met die gedroomde sfeer. Bekijk het nog eens door de ogen van die allerleukste klant. Wat past wel? Wat toch eigenlijk niet? Ga door je aanbod: is dit echt wat jouw klanten aanspreekt? Of zullen ze er voorbij lopen? Een moodboard maken helpt je om te filteren wat écht bij je winkel past.

Ik geef je een opdracht:

Pak een groot vel papier of gebruik mijn moodboard template. Die download je eenvoudig hier: https://thiesdesign.nl/wp-content/uploads/2022/05/Download-moodboard-template_Thies-design-2022.pdf

Kies uit je bewaarde en gefilterde afbeeldingen en print:

2 beelden die passen bij jouw ideale klant

3 beelden van interieurs die je mooi vindt

3 sfeerbeelden die je inspireren door kleur, sfeer of vorm

Plak de afbeeldingen op en kijk er maar eens goed naar: dit is jouw basis. Vanuit hier kun je deze look & feel gaan vertalen naar je winkel.

En nog een praktische opdracht:

Ga met het moodboard naar de bouwmarkt om 3 verfstalen uit te zoeken. Gebruik het 60-30-10 principe. Je hoofdkleur pas je toe op 60% van de ruimte. Deze bepaalt de sfeer. Kies een nuancekleur en vul daarmee 30% van je ruimte. Dan blijft er 10% over voor een toffe accentkleur. Hiermee kun je bijvoorbeeld je balie of de achterwand lekker op laten vallen.

Winkelontwerp Thies design

Stap 4: Bepaal de route van je klant.

De routing in je winkel heeft een grote invloed op het (koop)gedrag van je klant. Door een paar slimme trucjes toe te passen, bepaal jij precies wat die klant allemaal tegenkomt, op zijn weg door de winkel.

Loop je eigen winkel eens binnen en probeer door de ogen van het winkelend publiek te kijken. Is er een bepaalde eyecatcher? Een muur die meteen de aandacht trekt? Of een verhoging misschien? Dat zou wel eens de perfecte plek kunnen zijn om je producten met een hoge brutowinstmarge te presenteren.

Wist je trouwens dat mensen rechts georiënteerd zijn? Dat is ook de kant waar mensen het liefst je winkel binnenlopen. Zorg dus dat jouw toonbank daar niet staat. Die hebben ze pas nodig als ze al jouw koopwaar hebben kunnen zien. Aan de rechterkant van je ingang kun je juist het best producten etaleren waar een hoge winstmarge op zit.

Jouw klanten weten vaak heel goed waarvoor ze komen. Die goedlopende producten, je hero’s, hoef je dus niet vooraan in je winkel te presenteren. Bewaar die maar fijn voor het eind van je routing, zodat je ook al je andere waren hebt kunnen laten zien.

Een verrassend product vooraan in je winkel geeft juist een STOP-effect: de klant was hier niet naar op zoek, maar de interesse is wel gewekt. Welkom in mijn winkel!

Welke stap houdt jou nog tegen?

Stop.
Focus.
Basis.
Routing.

Waar ben jij in je eigen winkel (nog) niet aan toegekomen? Waar werd het moeilijk voor jou om stappen te zetten? En hoe komt dat eigenlijk? Wie of wat houdt jou tot nu toe tegen?

Als je deze vraag voor jezelf kunt beantwoorden, dan kan ik jou helpen met de volgende stap. Alles begint en eindigt met jou. Heb je het gevoel dat wij je hierbij kunnen helpen? We bieden verschillende pakketten aan voor een verrassend en uniek interieur voor jouw winkel.

HOE WIJ JE KUNNEN HELPEN MET JE WINKELINRICHTING?

Favorieten

Andere lazen ook: